صلحی که همه صلح ها را به باد داد


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 13 آبان 1402
بازدید : 151
نویسنده : آراد

کتاب صلحی که همه صلح ها را به باد داد به قلم دیوید فرامکین روایتی از فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل گیری منطقه ای است که در حال حاضر نقش مهمی در جغرافیای سیاسی جهان بازی میکند .

منطقه ای که امروز غرب آسیا و خاورمیانه خوانده میشود و علاوه بر همه مسایل مهم دیگرش بیش از 70 سال است که یک غصه ی تاریخی را هم با خود حمل میکند .

این کتاب نشان میدهد که چگونه سیاستمداران انگلیسی فرانسوی و آمریکایی چهره پردازان اصلی منطقه پر التهاب امروز در غرب آسیا شدند .

اینان این منطقه را جزیی لاینفک یا بوته ی آزمایشی برای جهان بینی های سلطه جویانه خود میدانستند و با شور و شوق بر این عقیده بودند که قرن بیستم آرمانی غرب همچون ققنوسی از دل خاکستر جنگ جهانی اول بر میخیزد یا باید برخیزد .

بدین سان میتوان تاریخی را که این کتاب بدان پرداخته سفر پیدایش قرن بیستم و خاور میانه ی امروزی دانست .

نویسنده کتاب با اذعان به اینکه منطقه ی امروزی در غرب آسیا محصول تصمیمات متفقین در جنگ جهانی اول و پس از آن است تلاش میکند از مسیر تحقیق و پژوهش و جست و جو در بایگانی ها به چرایی و چگونگی و انگیزه های این تصمیم پی ببرد و مخاطب را با خود از پستوی تاریخ عبور دهد .

نویسنده به روند تصمیم گیری هایی میپردازد و از دوران یکه تازی اروپایی ها و آمریکایی ها در سال های 1914 تا 1922 میلادی پرده بر میدارد .

زمانی که دور هم نشستند و روی اراضی مسلمانان باقی مانده از امپراتوری عثمانی تقسیم غنایم کردند و هر یک منطقه ای را به دندان کشیدند و مرزهای امروز را در غرب آسیا پدید آوردند .

به تعبیر خود نویسنده کتاب عراق و اردن را انگلیسی ها اختراع کردند. حدود عربستان و کویت و عراق را یک کارمند دولت انگلیس در سال 1922 تعیین کرد و مرزهای میان مسلمانان و مسیحیان را فرانسه بین سوریه و لبنان و روسیه بین ارمنستان و آذربایجان شوروی کشید و از این میان فلسطین به عنوان قصه پر غصه قرن سهم انگلیس شد .

کتاب در خصوص مساله فلسطین با دقت و ریز بینی خط و ربط سیاست های سیاستمداران غرب و به خصوص انگلیسی  را پیگیری کرده و نشان میدهد قیومتی که به امانت به انگلیس واگذار شده و قرار بود بعد از یک دوره گذار حاکمیت منطقه ای فلسطین را به بومیان آن سرزمین واگذار کند چگونه با سیاست های متعدد صهیونیسم سیاسی را زیر چتر حمایت مستقیم و غیر مستقیم خود آورد .

در نهایت هم با تکه تکه کردن خاک و زمین و حریم دیگران کشوری جعلی روی زمین های اسلامی بنا کرد غده ای که تا امروز دمل چرکین اشغال را بر پیکره ی منطقه تحمیل کرده است.


عبدالله نبی

مطالب مرتبط با این پست :

بازيگري.شيراز.فارس.عبدالله نبي.سينما.تلوزيون

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نبي عبدالله و آدرس nabi63.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 51
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 53
بازدید ماه : 1009
بازدید کل : 86185
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



صفحه شخصي اينستاگرامabdallahnabi1363

RSS

Powered By
loxblog.Com